(versión en castellano más abajo)
Cities
are organisms whose complexity can only be approached from a
multitude of complementary disciplines and through systematic actions
over time. The rhythms of governance impose, however, the need for
mechanisms that set strategic bounded objectives, establish feasible
schedules and allow gradual progress to visualize the action of
government.
That's
where urban design is doomed to choose between the various
intervention options that exist, identifying those urban systems
whose impact potential is bigger, choosing the target areas among
those with added transforming capacity and defining the actions that
permit, within a reasonable time frame, generating changes that
positively impact the generation of further transformations.
The
change thus generated will always be necessarily biased, but it will
allow to put in place the essential mechanisms to establish
transformative dynamics that will lead to the necessary critical mass
that ensures that the process reaches cruising speed.
Menem
has before it an opportunity that can become an engine of change: the
widening of the river as it passes through the town to allow the
movement of bigger barges. This intervention, even if it will
certainly be going to affect a significant number of homes and change
the relationship between the city and the river, can also be the
trigger that allows the city to address other essential changes.
The
commercial axis linking the main square with the French town of
Halluin is one of its most important economic engines. The disruption
the river entails -and that can be aggravated once widened- must
become an opportunity to articulate two systems that converge there:
the natural area of the river and road communication space of the new
bridge to be built. Being both related to the notion of public space,
they will allow the articulation of nature, mobility and commerce in
a new central hub of the city.
If
we add the precious heritage of Menen -which has on its Vauban
fortifications its most remarkable exponent- to these three axes, we
will have defined the four levers through which to articulate the
transformation.
The
choice of sites on which to intervene is made, from there on,
identifying those places that can be consistently articulated with
the central intervention around the river and entail the use of
similar resources. Among them, the former branch of the river today
know as Oude
Leielaan
plays a structuring role that allows bringing into contact some
existing facilities and several urban fragments.
The
work done is the result of a process that has involved extensive
technical, academic, political and civic participation. It is not
intended to solve all the problems Menen must deal with, but draws a
roadmap that we hope will allow to get progressively closer and
without delay to her aspirations.
Las ciudades son organismos cuya complejidad sólo es posible abordar desde una multitud de disciplinas complementarias y a través de acciones sistemáticas dilatadas en el tiempo.
Los ritmos de la gestión pública imponen, sin embargo, la necesidad de disponer de mecanismos que fijen objetivos estratégicos acotados, establezcan calendarios factibles y permitan avances progresivos que visualicen la acción de gobierno.
Es ahí donde el diseño urbano se ve abocado a elegir entre las diversas opciones de intervención que se le plantean, identificando los sistemas urbanos cuyo potencial de incidencia sea mayor, escogiendo las zonas de intervención con capacidad transformadora añadida y definiendo las acciones que permitan, en plazos razonables, generar cambios que repercutan positivamente en la generación de ulteriores transformaciones.
El cambio así generado será siempre necesariamente parcial, pero habrá permitido poner en marcha los mecanismos imprescindibles para establecer una dinámica transformadora que dé lugar a la necesaria masa crítica que dote al proceso de velocidad de crucero.
El eje comercial que une su plaza principal con la localidad francesa de Halluin constituye uno de sus más importantes motores económicos. La interrupción que supone el río -y que el ensanchamiento puede agravar- ha de transformarse en una ocasión para vertebrar dos de los sistemas que ahí confluyen: el espacio natural del río y el espacio de comunicación viaria del nuevo puente a construir. Vinculados ambos a la noción de espacio público, permitirán la articulación de naturaleza, movilidad y comercio en un nuevo nodo central de la ciudad.
Si a estos tres ejes añadimos el valioso patrimonio de Menen -que tiene en las fortificaciones de Vauban su exponente más notable-, habremos establecido las cuatro palancas a través de las cuales articular la transformación.
La elección de los sitios en los cuales intervenir se hace, a partir de ahí, identificando aquellos lugares que pueden vertebrarse de manera coherente con esa intervención central entorno al río y que permiten la utilización de recursos similares. Entre ellos, el antiguo brazo de río que hoy constituye Oude Leielaan juega un papel estructurante que permite poner en contacto equipamientos existentes y relacionar diversas de las piezas urbanas en juego.
El trabajo desarrollado es el resultado de un proceso que ha comportado una amplia participación técnica, académica, política y ciudadana. No pretende solucionar todos los problemas a los que Menen debe hacer frente, pero traza una hoja de ruta que, esperamos, le permita acercarse a sus aspiraciones de manera progresiva y sin dilaciones.
No hay comentarios:
Publicar un comentario